Sunday, July 25, 2010

PUASA DI BULAN SYAABAN

Adalah disunatkan berpuasa di bulan Sya`ban sebagaimana yang diriwayatkan daripada Aisyah

Radhiallahu `anha berkata:

Maksudnya: "Adalah Rasulullah Shallallahu `alaihiwasallam berpuasa sehingga kami mengatakan baginda tidak berbuka, dan baginda berbuka sehingga kami mengatakan baginda tidak berpuasa. Saya tidak pernah melihat Rasulullah Shallallahu `alaihi wasallam menyempurnakan puasa satu bulan kecuali pada bulan Ramadan dan saya tidak pernah melihat baginda berpuasa lebih banyak daripadanya pada bulan Sya`ban." (Hadith riwayat Bukhari)

Rasulullah Shallallahu `alaihi wasallam emperbanyakkan berpuasa pada bulan ini adalah disebabkan oleh beberapa perkara sebagaimana yang diriwayatkan daripada Usamah bin Zaid berkata:

Maksudnya: "Wahai Rasulullah! Aku belum pernah melihat engkau berpuasa satu bulan daripada bulan-bulan sebagaimana (banyaknya) engkau berpuasa di bulan Sya`ban" Baginda bersabda: "Sedemikian itu kerana bulan Sya`ban, bulan yang manusia lalai (kerana terletak) di antara bulan Rajab dan bulan Ramadan, dan

Ia adalah bulan di mana diangkat padanya amalan-amalan manusia kepada Allah Rabbul `Alamin, maka aku suka supaya diangkat amalanku sedang aku di dalam keadaan berpuasa." (Hadith riwayat An-Nasa'i)

Dipetik dari

http://www.brunet.bn/gov/mufti/ic5_1999.html

PERSOALAN MEMBACA YASSIN MALAM NISFU SYAABAN

Soal:

Apakah hukum atau dari manakah asalnya amalan membaca yaasin 3 kali pada malam nisfu Syaaban. Adakah adadalil yang jelas mengenai perkara ini.
Jawab:
Amalan nisfu Sya'aban adalah suatu perayaan yang direka berdasarkan nas-nas yang lemah dan mardud (tertolak). Inilah pendapat majoriti mujtahid hari ini antaranya Prof Qardhawi (Fatawa Mu'asirat), Syekh Sayyid Sabiq (Fiqh Sunnah), Prof Mutawalli Sya'rawi (anta Tasal), Dr Abdul Karim Zaidan (alMufassal) dan Prof TM Hasbi asSiddiqui (Sunnah dan Bid'ah). Amalan membaca Yaasin 3X pada malam nisyfu Sya'aban adalah bid'ah dan tidak ada nas yang menyokongnya. Amalan nisfu Sya'aban ini adalah adat Melayu dania bukan peristiwa yang disyari'atkan.
--------
Soalan :
Adakah keistimewaan atau kelebihan hari atau malam nisfu syaban ?
Jawab:

Para pengkaji Sunnah mengesahkan fadhilat malam nisfu sya'ban ni tiada dasar dalam Islam. Malam yg diagung2kan itu sebenarnya malam lailatul Qadr sahaja. (lihat Dr Qardhawi, Fatawa Mu'asirat)
--------
Soalan :
Tak kan lah dengan membaca yasin boleh mendatangkan bidaah, kan kita digalakkan untuk banyak membaca alquran, saya menjadi confuse dengan apa yg diceritakan.
Jawab:

Kita sudah mengkaji dalam semua kitab2 fatwa dan laman web antaranya: islam Online, kitab Qardhawi: Fatawa Mu'asirat, Lujnah DaimahArab saudi, Lujnah fatwa alAzhar, Sayyid Sabiq, Fiqh Sunnah, Ustaz Basri Ibrahim, Kusza...Penjelasan: Baca yaasin tidak bid'ah.Ia menjadi bid'ah bila dikaitkan dengan peristiwa dan malam2 tertentu sedangkan amalan itu tidak diambil dari nabi saw.
--------
Soalan :
Adakah terdapat nas sahih yang mengatakan pada malam nisfu syaban, catitan amalan untuk tahun lalu akan di bawa ke langit dan buku yang baru akan dibuka untuk amalan yang datang ?


Jawab:

Pendapat tersebut adalah Dha'if. Perkara di atas terdapat di dalam beberapa kitab tetapi nas atau

sumbernya tiada yang sahih. Tiada ditemui sumber/nas sahih berkaitan perkara di atas setelah dilakukan kajian mendalam oleh berbagai pihak.


Soalan :
Apakah hukum berpuasa sunat selepas 15 Syaaban ?


Jawab:

Berkata Imam asSyawkani (Nailool Awthor, Jld 3/243),"jumhur ulama' mengharuskan puasa sunat selepas 15 Sya'ban kerana larangannya datang dari hadis dha'ef.

Friday, July 16, 2010

Anak bapak Jiwa Hapak (SIRI 2)


(Kisah ini berlaku pada tahun lalu, pengalaman benar yang dialami sendiri oleh Ustaz Reza atau dikenali di sini dgn nama pena MRK albanjari)

Foto yang diterbitkan sekadar hiasan dan tiada kaitan dengan kisah benar dibawah - makluman

2.15 pagi
Saya menerima panggilan telefon dari Hospital Serdang yang meminta saya agar dapat menguruskan jenazah yang meninggal dunia kerana serangan jantung dalam kadar yang segera. Atas dasar tanggungjawab, saya bersama seorang lagi teman pembantu terus bergegas ke hospital yang jaraknya 20 minit perjalanan dari rumah saya. Disaat warga kota metropolitan tidur nyenyak diulit mimpi, saya dan sahabat pula akan menguruskan jenazah yang telah kembali bertemu Penciptanya.

2.40 pagi
Saya selamat tiba di perkarangan bilik mayat hospital Serdang. Kehadiran kami disambut oleh beberapa ahli waris simati, setelah memperkenalkan diri dan tugas saya terus menuju ke bilik mandi mayat hospital. Aneh, dan bermacam gambaran terbit dibenak fikiran, ahli waris yang ada ini sudah pasti anak kepada si mati, tetapi mengapa pula begitu pakaiannya ? Ini perkarangan bilik mayat, bukan pub atau kelab malam.

Yang perempuan masih sendat dengan pakaian ketat menampak lurah dada dan peha, manakala yang lelaki pula ada yang bersubang sebelah. Yang berseluar pendek juga ada. Subhanallah. Jika dilihat kepada deretan kereta mewah di perkarangan bilik mandi mayat ini jelas sungguh mereka ini dari golongan kaya dan berada.

Kini saya telah berada di dalam bilik pemandian jenazah, dihadapan kami, diatas platform telah menanti sekujur tubuh kaku. Mungkin ini jenazahnya yang kita nak uruskan, bisik saya kepada sahabat pembantu.

Tanpa membuang masa, saya pun terus mengukur ketinggian jenazah dan lain-lain perkara untuk urusan menyediakan kain kafan sebagai pakaian terakhir mayat ini. Setelah selesai menyediakan kelengkapan kafan bersama sahabat saya, kami kembali semula masuk ke dalam bilik mandi mayat untuk memandikan mayat itu pula. Jam ditangan sudah menunjukkan pukul 3.20 pagi.

Sungguh besar tubuh mayat ini, sudah ler besar..gempal pula. Jika dilihat dari fizikalnya, mungkin usia jenazah ini lewat 60 an. Oleh kerana saya dan sahabat yang menjadi teman setia saya untuk menguruskan jenazah, dan kami pula masing-masing bertubuh kecil tentu agak sukar bagi kami mengendalikan urusan memandikan mayat ini, mahu tidak mahu bantuan dari ahli waris yg lain sangat diperlukan.

Maka saya pun pergi keluar untuk mendapatkan bantuan daripada ahli warisnya bagi membantu kami menguruskan jenazah tersebut. Ketika saya keluar dari bilik mandi mayat tersebut untuk mendapatkan bantuan saya dapati ahli warisnya sibuk dengan urusan sendiri dengan pelbagai gaya dan rupa, maklumlah awal pagi..ada yang terlentok tidur...bersembang, bersms dan ada juga yang membaca akhbar.

Saya merapati ahli waris yang menyambut saya tadi dan memaklumkan kepadanya bahawa saya perlu bantuan untuk menguruskan jenazah bapa mereka kerana saya tidak mampu melakukanya tanpa bantuan mereka, ini kerana jenazah yang mahu diuruskan itu bertubuh besar dan berat.

" Ustaz, kami tak boleh bantu sebab kami tak pandai. Ustaz jer lah yang buat...berapa pun upahnya kami akan bayar....! Seribu, 2 ribu..cakap saja. Kami bayar ! Tak kan ustaz tak boleh angkat ? Ajak la kawan2 ustaz yang lain...kami bayar! Tak cukup kami tambah lagi...." ujar anak si mati sambil disampuk pula oleh beberapa orang lagi.

Dalam hati saya berkata, betul..lah mereka2 ini 'anak bapak'. Gila kah apa, tak mungkin saya boleh angkat badan mayat tersebut yang saiznya 2 kali ganda saya...bukan masalah duit....kerana saya bukan bekerja ambil upah mandikan mayat. Nak panggil kawan-kawan? Sasau kaa ape ? Pukul 3.30 pagi ni beb!

Saya beritahu mereka bahawa saya memang tak daya dan tak kuat nak angkat mayat tu untuk buka seluar dan pakaiannya. Saya kata kalau mereka tak nak bantu.., saya nak balik sekarang.., lepas ni uruskanlah sendiri mayat bapa kamu tu ! bentak saya dalam nada suara tegas.

Mereka tiada pilihan. Mahu tak mahu akhirnya mereka menggalah dan mereka arahkan pemandu2 mereka sekali masuk membantu saya menguruskan jenazah tersebut. Apabila mereka masuk dalam bilik jenazah tu saya masih mendengar rungutan kecil dari mulut beberapa orang anak simati yang tidak jelas butir katanya namun saya buat tak tahu saja.

Tiba-tiba seorang dari mereka berkata, " eh..cincin ayah ni belum buka lagi laa...cincin mahal ni...." saya terus memandang ke arah jari yang dimaksudkan dan memang saya dapati simati memakai sebentuk cincin emas yang besar.

Tanpa lengah si anak tadi terus cuba untuk menanggalkan cincin tersebut namun usahanya gagal kerana cincin itu sudah mengecil sebab jari simati itu besar, mungkin simati sudah pakai cincin itu dalam tempoh yang sudah lama. Berbagai iktiar serta cara digunakan termasuk melumurkan air sabun di jari simati, bagi mengeluarkan cincin tersebut namun tetap gagal.

Saya biarkan sahaja apa yang mereka nak buat sebab mereka benar-benar nak keluarkan cincin tu lagi pun bagi saya memang wajib dibuka sebab cincin tu adalah sebahagian dari harta pusaka simati. Saya rasa lebih kurang 20 minit baru usaha mereka berjaya. Berjaya menanggalkan cincin tersebut dari jari simati.

Alangkah terkejutnya saya apabila saya lihat rupa-rupanya si anak tadi menanggalkan cincin itu dari jari simati dengan cara kasar, saya dapati hampir separuh kulit jari mayat itu terkoyak akibat dari sentapan kuat untuk menanggalkan cincin tersebut. Tak tahukah mereka, bahawa tindakan mereka itu menyiksa mayat/simati yang juga bapa mereka. Memang 'anak bapak' sungguh waris simati ini.

Dengan bantuan supir-supir anak simati itu, maka siap juga mayat ini kami mandikan. Sungguh jelik bila melihat gelagat anak-anak simati ini apabila tidak seorang pun yang mahu membantu memandikan jasad kaku bapanya, sekadar memerhatikan dari jauh.

Setelah selesai jenazah dimandikan sekali lagi saya minta mereka mengangkat jenazah tersebut keatas tempat kafan, Alhamdulillah pada kali ini mereka membantu mengangkat jenazah tersebut dan tanpa lengah terus membalut tubuh simati dengan kain kafan yang sudah sedia menanti pemakainya.

4.30 pagi
Siap kafan, saya terus berwuduk untuk mensolatkan jenazah tersebut dan saya ajak mereka termasuk anak-anak simati untuk bersama bersolat atas jenazah ini. Tetapi sungguh sedih bila anak-anak simati berkata, "kami tak tahu nak solat jenazah, ustaz sajalah..!"

Apakan daya saya lagi, tak kan masa itu saya nak ajar mereka kaifiat solat jenazah....lalu saya bersama teman tadi mengangkat takbir untuk solatkan jenazah, dari peristiwa ini saya dapati inilah sebenarnya ragam hidup masyarakat kita yang menjauhkan diri dari agama...ayah pula gagal mendidik anak-anak dengan agama yang akhirnya turut merugikan dirinya sendiri jua.

Sesuai dengan peringatan Nabi,
" apabila matinya anak adam akan terputuslah segala amalannya melainkan 3 perkara, iaitu anak-anak yang soleh yang mendoakannya....."

Hmm.., nak doa apa bendanya kalau anak tidak di didik dengan agama. Seperti mana peristiwa ini dimana anaknya boleh kata kami tak tahu solat jenazah dihadapan jenazah ayah mereka sendiri. Subhanallah, Maha Berkuasa Allah swt. atas makhluk, sesungguhnya Engkau Tuhan Yang Maha Besar.

Thursday, July 8, 2010

Hadith Kelebihan Membaca Surah : Yaasin dan al-Waaqi'ah

Kita semua sudah sedia maklum bahawa membaca mana-mana ayat atau surah di dalam Al-Quran sudah pasti akan membawa ganjaran pahala daripada Allah SWT. Begitu juga sebahagian besar kita sudah mengetahui bahawa terdapat beberapa ayat dan surah tertentu yang disebutkan ganjaran membacanya secara khusus.


Ada yang sahih, ada yang tidak...

Namun begitu kita juga perlu menyedari satu hakikat yang telah disebutkan oleh imam-imam hadith terdahulu iaitu – sebagaimana terdapat hadith-hadith sahih tentang kelebihan membaca surah tertentu, begitu juga terdapat hadith-hadith yang tidak sahih. Adalah menjadi satu perkara yang salah apabila kita mencampur adukkan antara hadith yang sahih dan tidak sahih berkaitan pahala ganjaran membaca Al-Quran.

Bagaimana ingin membezakannya? Sudah pasti ia memerlukan usaha dan pengajian berterusan serta sikap suka bertanya kepada yang tahu. Maka seorang muslim yang berhati-hati akan sentiasa menggunakan dan menyebut hadith yang sahih terlebih dahulu sebelum menyebut hadith-hadith yang tidak sahih. Namun begitu kita semua bersetuju bahawa membaca mana-mana ayat atau surah sudah pasti mendapat ganjaran pahala secara umum. Apa yang kita ingin bicarakan ialah beberapa hadith yang tidak sahih menceritakan tentang ganjaran khusus untuk surah atau ayat tertentu..

Yaasin 'hati' Al-Quran, al-Waaqi'ah menghindari kepapaan?

Untuk sekadar memberikan contoh, saya ingin menyebut dua hadith yang sentiasa menjadi sebutan sebahagian masyarakat berkaitan pahala membaca surah tertentu:

Pertama:

Hadith tentang kelebihan surah Yaasin. Di antara lafaz yang sering disebut ialah ‘Yaasin adalah jantung atau hati kepada Al-Quran’.

Kedua:

Hadith tentang kelebihan surah al-Waaqi’ah. Di antara lafaz yang popular ialah ia jika dibaca boleh mengelakkan pembacanya daripada kefakiran dan kemiskinan.

Mari kita fahami bersama kedudukan hadith berkaitan dua surah yang disebutkan di atas:

1. Tidak syak lagi membaca surah Yaasin atau Waaqi’ah bahkan mana-mana surah mendatangkan pahala dan ganjaran daripada Allah SWT. Di antaranya ialah ganjaran umum yang disebutkan oleh Rasulullah s.a.w. di dalam sebuah hadith tentang pahala yang kita akan perolehi apabila membaca setiap huruf di dalam Al-Quran:

Sabda Rasulullah s.a.w. :
مَنْ قَرَأَ حَرْفًا مِنْ كِتَابِ اللَّهِ فَلَهُ بِهِ حَسَنَةٌ وَالْحَسَنَةُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا لاَ أَقُولُ الم َرْفٌ وَلَكِنْ أَلِفٌ حَرْفٌ وَلاَمٌ حَرْفٌ وَمِيمٌ حَرْفٌ

Maksudnya:

Sesiapa yang membaca satu huruf daripada Kitab Allah maka untuknya satu kebaikan dan kebaikan itu digandakan sepuluh sepertinya. Aku tidak berkata ‘alif laam miim’ itu satu huruf, tetapi ‘alif’ satu huruf, ‘laam’ satu huruf dan ‘miim’ satu huruf.
[Hadith riwayat al-Tirmidzi dan dinilai sahih oleh beliau]

2. Namun untuk seorang muslim menyatakan dengan penuh keyakinan bahawa sesuatu hadith itu ‘sahih’ dan nyata datangnya daripada Rasulullah s.a.w., ia memerlukan keyakinan dan kepastian daripada para ulama hadith zaman-berzaman. Inilah yang tidak ada pada kedua hadith yang kita sedang bincangkan.

3.Hadith berkaitan kelebihan surah Yaasin sememangnya kita boleh temui dalam kitab-kitab hadith tertentu. Tetapi kewujudannya bukanlah bermakna ia sahih dan pasti datangnya daripada Rasulullah s.a.w. Inilah yang sering disebutkan oleh para ulama hadith. Sebagai contoh, hadith tentang Yaasin itu ‘hati / jantung Al-Quran’ kita boleh temui di dalam buku Musnad Ahmad. Dalam masa yang sama kita perlu sedar bahawa anak Imam Ahmad iaitu Abdullah Bin Ahmad pernah bertanya kepada beliau ‘adakah semua hadith di dalam Musnad itu sahih?’. Maka Imam Ahmad menjawab bahawa di dalam ada yang sahih dan ada yang tidak. Beliau berniat untuk mengumpulkan semata-mata.

4.Hadith ‘Yaasin itu jantung/hati Al-Quran’ merupakan hadith yang dinilai dhaif oleh ramai ulama hadith terkemuka. Di antara mereka yang membuktikannya sebagai dhaif ialah seperti al-Mizzi (742H), al-Zahabi (748H), al-Zailaei (762H) dan lain-lain lagi. Ini tidak termasuk ulama hadith moden dan masa kini. Untuk perhatian pembaca, hadith ini tidak ada di dalam kitab-kitab hadith yang sahih seperti Sahih al-Bukhari, Sahih Muslim dan lain-lain. Ia juga tidak pernah dinilai sebagai sahih oleh imam-imam hadith terdahulu.

5.Begitu juga dengan kelebihan surah al-Waaqi’ah yang dikatakan boleh mengelakkan kemiskinan. Hadith ini sememangnya telah dijelaskan oleh ulama hadith sejak dahulu lagi bahawa ia tidak sahih bahkan menurut al-Mundziri (656H) (pengarang buku al-Targhib wa al-Tarhib) : ‘ia tidak diriwayatkan dalam buku-buku hadith utama’. Di antara ulama yang membuat kesimpulan ia sebagai dhaif ialah seperti al-Zahabi (748H) dalam beberapa bukunya, al-Iraqi (806H) (dalam takhrij Ihya’ Ulumiddin), Ibnu Hajar al-Asqalani (852H) dalam Nataaij al-Afkar dan juga ulama-ulama hadith moden seakan sepakat ia tidak sahih.

6.Kedua-dua hadith di atas tidak sahih dan telah dijelaskan oleh ulama hadith zaman berzaman. Ini bermakna kita tidak boleh menyebutkannya sama seperti kita menyebut hadith-hadith sahih yang lain kerana dibimbangi masyarakat akan menganggapnya benar-benar hadith dan sahih datangnya daripada Rasulullah s.a.w.


7.Sebagai maklumat tambahan, kita dapat melihat bagaimana Imam al-Nawawi (676H) dalam bukunya Riyadhussolihin telah mengumpulkan hadith-hadith tentang kelebihan ayat dan surah tertentu menerusi hadith-hadith sahih. Apa yang menarik, kedua hadith yang sedang kita bicarakan ini tidak beliau masukkan. Ini menunjukkan bahawa kedua hadith ini juga tidak dinilai sahih oleh Imam al-Nawawi.


8.Beramal dengan kedua surah ini atau membacanya sudah pasti dibolehkan dan tidak dilarang kerana ia merupakan amalan yang amat mulia di sisi Allah SWT. Apa yang ditegaskan hanyalah tentang kesahihannya sebagai hadith atau tidak.

Selamat membaca dan selamat beramal.

Adlan Abd. Aziz

Kelemahan Hadis Mengenai Kelebihan Surah Yaasin

Petikan drp: Al-Ahkam Online
Oleh: Yazid bin Abdul Qadir Jawas (Derajat Hadits Fadhilah Surat Yasin)

"Artinya : Siapa yang membaca surat Yasin dalam suatu malam, maka ketika ia bangun pagi hari diampuni dosanya dan siapa yang membaca surat Ad-Dukhan pada malam Jum'at maka ketika ia bangun pagi hari diampuni dosanya".
(Ibnul Jauzi, Al-Maudhu'at, 1/247).

Keterangan : Hadits ini Palsu.

Ibnul Jauzi mengatakan, hadits ini dari semua jalannya adalah batil, tidak ada asalnya. Imam Daruquthni berkata : Muhammad bin Zakaria yang ada dalam sanad hadits ini adalah tukang memalsukan hadits. (Periksa : Al-Maudhu'at, Ibnul Jauzi, I/246-247, Mizanul I'tidal III/549, Lisanul Mizan V/168, Al-Fawaidul Majmua'ah hal. 268 No. 944).

"Artinya : Siapa yang membaca surat Yasin pada malam hari karena mencari keridhaan Allah, niscaya Allah mengampuni dosanya".

Keterangan : Hadits ini Lemah.

Diriwayatkan oleh Thabrani dalam kitabnya Mu'jamul Ausath dan As-Shaghir dari Abu Hurairah, tetapi dalam sanadnya ada rawi Aghlab bin Tamim. Kata Imam Bukhari, ia munkarul hadits. Kata Ibnu Ma'in, ia tidak ada apa-apanya (tidak kuat). (Periksa : Mizanul I'tidal I:273-274 dan Lisanul Mizan I : 464-465).

"Artinya : Siapa yang terus menerus membaca surat Yasin pada setiap malam, kemudian ia mati maka ia mati syahid".

Keterangan : Hadits ini Palsu.

Hadits ini diriwayatkan oleh Thabrani dalam Mu'jam Shaghir dari Anas, tetapi dalam sanadnya ada Sa'id bin Musa Al-Azdy, ia seorang pendusta dan dituduh oleh Ibnu Hibban sering memalsukan hadits. (Periksa : Tuhfatudz Dzakirin, hal. 340, Mizanul I'tidal II : 159-160, Lisanul Mizan III : 44-45).

"Artinya : Siapa yang membaca surat Yasin pada permulaan siang (pagi hari) maka akan diluluskan semua hajatnya".

Keterangan : Hadits ini Lemah.

Ia diriwayatkan oleh Ad-Darimi dari jalur Al-Walid bin Syuja'. Atha' bin Abi Rabah, pembawa hadits ini tidak pernah bertemu Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam. Sebab ia lahir sekitar tahun 24H dan wafat tahun 114H.

(Periksa : Sunan Ad-Darimi 2:457, Misykatul Mashabih, takhrij No. 2177, Mizanul I'tidal III:70 dan Taqribut Tahdzib II:22).

"Artinya : Siapa yang membaca surat Yasin satu kali, seolah-olah ia membaca Al-Qur'an dua kali". (Hadits Riwayat Baihaqi dalam Syu'abul Iman).

Keterangan : Hadits ini Palsu.

(Lihat Dha'if Jamiush Shaghir, No. 5801 oleh Syaikh Al-Albani).

"Artinya : Siapa yang membaca surat Yasin satu kali, seolah-olah ia membaca Al-Qur'an sepuluh kali". (Hadits Riwayat Baihaqi dalam Syu'abul Iman).

Keterangan : Hadits ini Palsu.

(Lihat Dha'if Jami'ush Shagir, No. 5798 oleh Syaikh Al-Albani).

"Artinya : Sesungguhnya tiap-tiap sesuatu mempunyai hati dan hati (inti) Al-Qur'an itu ialah surat Yasin. Siapa yang membacanya maka Allah akan memberikan pahala bagi bacaannya itu seperti pahala membaca Al-Qur'an sepuluh kali".

Keterangan : Hadits ini Palsu.

Hadits ini diriwayatkan oleh At-Tirmidzi (No. 3048) dan Ad-Darimi 2:456. Di dalamnya terdapat Muqatil bin Sulaiman. Ayah Ibnu Abi Hatim berkata : Aku mendapati hadits ini di awal kitab yang di susun oleh Muqatil bin Sulaiman. Dan ini adalah hadits batil, tidak ada asalnya. (Periksa : Silsilah Hadits Dha'if No. 169, hal. 202-203) Imam Waqi' berkata : Ia adalah tukang dusta. Kata Imam Nasa'i : Muqatil bin Sulaiman sering dusta.

(Periksa : Mizanul I'tidal IV:173).

"Artinya : Siapa yang membaca surat Yasin di pagi hari maka akan dimudahkan (untuknya) urusan hari itu sampai sore. Dan siapa yang membacanya di awal malam (sore hari) maka akan dimudahkan urusannya malam itu sampai pagi".

Keterangan : Hadits ini Lemah.

Hadits ini diriwayatkan Ad-Darimi 2:457 dari jalur Amr bin Zararah. Dalam sanad hadits ini terdapat Syahr bin Hausyab. Kata Ibnu Hajar : Ia banyak memursalkan hadits dan banyak keliru. (Periksa : Taqrib I:355, Mizanul I'tidal II:283).

"Artinya : Bacakanlah surat Yasin kepada orang yang akan mati di antara kamu".

Keterangan : Hadits ini Lemah.

Diantara yang meriwayatkan hadits ini adalah Ibnu Abi Syaibah (4:74 cet. India), Abu Daud No. 3121. Hadits ini lemah karena Abu Utsman, di antara perawi hadits ini adalah seorang yang majhul (tidak diketahui), demikian pula dengan ayahnya. Hadits ini juga mudtharib (goncang sanadnya/tidak jelas).

"Artinya : Tidak seorang pun akan mati, lalu dibacakan Yasin di sisinya (maksudnya sedang naza') melainkan Allah akan memudahkan (kematian itu) atasnya".

Keterangan : Hadits ini Palsu.

Hadits ini diriwayatkan oleh Abu Nu'aim dalam kitab Akhbaru Ashbahan I :188. Dalam sanad hadits ini terdapat Marwan bin Salim Al Jazari. Imam Ahmad dan Nasa'i berkata, ia tidak bisa dipercaya. Imam Bukhari, Muslim dan Abu Hatim berkata, ia munkarul hadits. Kata Abu 'Arubah Al Harrani, ia sering memalsukan hadits. (Periksa : Mizanul I'tidal IV : 90-91).

Penjelasan

Abdullah bin Mubarak berkata : Aku berat sangka bahwa orang-orang zindiq (yang pura-pura Islam) itulah yang telah membuat riwayat-riwayat itu (hadits-hadits tentang fadhilah surat-surat tertentu). Dan Ibnu Qayyim Al-Jauziyah berkata : Semua hadits yang mengatakan, barangsiapa membaca surat ini akan diberikan ganjaran begini dan begitu SEMUA HADITS TENTANG ITU ADALAH PALSU. Sesungguhnya orang-orang yang memalsukan hadits-hadits itu telah mengakuinya sendiri. Mereka berkata, tujuan kami membuat hadits-hadits palsu adalah agar manusia sibuk dengan (membaca surat-surat tertentu dari Al-Qur'an) dan menjauhkan mereka dari isi Al-Qur'an yang lain, juga kitab-kitab selain Al-Qur'an. (Periksa : Al-Manarul Munffish Shahih Wadh-Dha'if, hal. 113-115).

KHATIMAH

Dengan demikian jelaslah bahwa hadit-hadits tentang fadhilah dan keutamaan surat Yasin, semuanya LEMAH dan PALSU. Oleh karena itu, hadits-hadits tersebut tidak dapat dijadikan hujjah untuk menyatakan keutamaan surat ini dan surat-surat yang lain, dan tidak bisa pula untuk menetapkan ganjaran atau penghapusan dosa bagi mereka yang membaca surat ini. Memang ada hadits-hadits shahih tentang keutamaan surat Al-Qur'an selain surat Yasin, tetapi tidak menyebut soal pahala.

Tuesday, July 6, 2010

Mayat yang dimuliakan Allah... (SIRI 1)



Alhamdulillah, mulai Julai ini siri tazkirah pagi setiap jumaat, pihak editor ABO akan membawakan kisah-kisah iktibar yang baik untuk dimuhasabahkan bersama di blog ini. Dengan sokongan daripada beberapa pengalaman benar para sahabat-sahabat yang menguruskan mandi jenazah, tukang korek liang lahat, dan imam-imam, diharapkan kisah yang dipaparkan mampu memberi lebih ketaqwaan dan ketaatan kita kepada Allah swt.

Terima kasih diberikan kepada Ustaz Reza (MRK albanjari), Hj. Hamad, Sarjan(B) Talib, rakan-rakan email yang sudah mula memberi input buat paparan di bulan Julai ini.

InsyaAllah, bagi pihak editor sendiri, wak albanjari sendiri akan mengutip pengalaman bersama pengali-pengali kubur dimana beliau akan turut sama turun ke perkuburan mengongsi pengalaman bersama mereka menyediakan lubang kapan buat jenazah untuk dikebumikan. Kisah pada pagi ini boleh dibaca dibawah. Selamat membaca.


Ustaz M telah bercerita tentang seorang imam yang meninggal ketika sedang membaca khutbah pada solat Jumaat. Cerita ini diceritakan ketika beliau mengendalikan Kursus pada hari kedua yang bermula pada jam 9.15 pagi.

Sebelum memulakan kursus, ada jemaah yang kelihatan sedang mendaftar semula kat meja pengelola, ada jemaah yang mundar mandir sambil menunggu ketibaan Ustaz M, ada yang solat sunat Dhuha. Ada yang duduk2 berborak dan berkenalan antara satu l ain dan
ada yang nampak berzikir.

Maklumlah yang datang kursus ni bukannya sedikit. Hampir 180 orang kesemuanya. Ustaz M cakap, inilah kursus pengurusan jenazah yang paling ramai yang dia kendalikan. Sebelum ni, paling ramai pun yang berkursus adalah dalam lingkungan 50 - 60 orang
sahaja. Luar biasa ramainya, puji beliau.

Ustaz memulakan kursus dengan sedikit ucapan alu-aluan. Kemudian, dia ada menyentuh sikit tentang solat sunat Dhuna. Sebab sebelum tu ramai juga jemaah yang solat sunat Dhuha. Solat sunat Tahiyyatul-Masjid sudah pasti.

Menyentuh tentang solat sunat dhuha ni, Ustaz M memulakan cerita. Berlaku di sebuah masjid di selatan ibu Kota Kuala Lumpur . Masa tu, hari Jumaat. Solat Jumaat sudah dimulakan pabila bilal melaungkan azan dan sejurus kemudian imam naik ke mimbar untuk mula membaca khutbah.

Imam kali ini ialah seorang pemuda yang berusia 28 tahun. Muda lagi. Dan sudah berkahwin. Jemaah di situ memang sudah arif sangat dengan imam ini. Imam ini memulakan khutbahnya.

Sampai pada perkataan, “Uusyikom Bitaqawallah, Waihyaa….. ……… ……… .”. Tiba-tiba imam ini terdiam….Semua para jemaah terus diam (memang dengar khutbah kena diam pun) dan hanya memerhati sahaja ke arah imam. Semua mata tertumpu kepadanya. Imam masih lagi senyap. Matanya terpejam rapat. Tidak bergerak. Suasana
hening seketika.

Kedengaran sekali sekala bunyi enjin kenderaan motor keluar-masuk kawasan masjid menandakan ada jemaah yang baru tiba. Mana yang tengah berwudhu’ nampak tidak berapa ambil pusing dengan apa yang sedang berlaku di atas mimbar. Di satu sudut masjid pula, kelihatan jemaah yang tak mendengar khutbah, leka mengunyah pisang emas dan pisang montel yang disedekah oleh orang ramai. Ambil berkat gamaknya.

Tiba-tiba tangan imam yang sedang memegang kayu mimbar, melurut ke bawah, dan beliau pun jatuh terduduk di atas kerusi khatib. Kepalanya terlentuk ke bawah. Makmum yang masih tergamam dengan peristiwa ini, segera bangun untuk melihat apa yang terjadi. Bilal menerpa ke arah imam dan ingin membantu serta menolong jika sesuatu yang buruk berlaku kepada khatib.

Imam (khatib) dipapah turun dan diletak di hadapan para jemaaah di saf hadapan. Setelah diperiksa oleh bilal, tiada perkataan l ain yang boleh diucapkan selepas itu melain kan, “Innalillahi w ain na Ilaihi roojiuun…” .

Kembalinya ke rahmatullah seorang imam yang amat berjasa pada masyarakat setempat. ada makmu yang masih terkejut dengan peristiwa ini. Ada juga yang menitiskan air mata tanda terharu. Hilang sudah sebutir permata yang baru nak berkembang mekar. Hilang juga satu cahaya yang menerangi alam yang fana ini.

Yang uniknya kata ustaz M, sewaktu imam itu menghembuskan nafas terakhirnya, jatuhnya betul-betul di atas kerusi yang berada dibelakangnya dan terus sahaja duduk. Tidak jatuh tersungkur ke depan, dan tidak juga jatuh sama ada ke kiri atau ke kanan mimbar. Elok sangat duduk atas kerusi khatib, sama seperti beliau duduk sebelum memulakan bacaan khutbah tadi…dan pada masa ini juga, dipercayai, imam tersebut telah pun meninggal dunia….Jenazah pun dibawa balik untuk diuruskan.

Ustaz M pun dipanggil untuk menguruskan jenazah ini. Sebaik k ain penutup mayat diselak untuk memulakan proses mandian jenazah, ustaz M begitu terkejut bercampur terharu yang amat sangat bila melihat beberapa kejadian mengkagumkan berlaku pada mayat. Apa yang terharu dan peliknya?

Ya, Badannya jenazah itu amat berseri dan masih nampak kelihatan darah masih mengalir lagi pada seluruh tubuhnya. Seolah-olah jenazah ini masih hidup. Tidak mati gitu. Macam orang tidur aje. Dan yang lebih mengkagumkan ustaz M lagi, keluarnya satu haruman yang semerbak dari badan jenazah.

Wangi sungguh! Tak pernah ustaz M mencium bau wangian sebegini rupa selama dia menguruskan jenazah l ain sebelum ini! Hebat mayat ni, fikir ustaz M. Subhanallah! Hati ustaz M begitu melonjak girang untuk meneruskan memandikan jenazah imam sehingga selesai. Hati kecilnya berdoa ;

“Ya Allah! Engkau Maha Mulia! Engkau telah memuliakan mayat ini, maka muliakanlah ia sehingga aku selesai memandikannya. Aku begitu seronok melihat jenazah dalam berkeaadan begini. Ya Allah…Ya Allah..Ya Allah…”
_
Rupanya-rupanya kemuliaan jenazah imam ini tidak berakhir di situ. Doa ustaz M dimakbul Allah SWT. Menurut ustaz M lagi, sewaktu jenazah imam ini nak ditanam ke dalam liang lahad, sahabat-sahabat yang menggali kubur memberitahu, muncul pula pelbagai jenis bunga-bungaan yang datang entah dari mana, turut berada di dalamnya . Masa gali tadi takde. Elok aje mayat sampai, banyak pula munculnya. Cantik sungguh liang lahad dengan dihiasi bunga-bungaan tersebut, seolah-olah sedang meraikan dan menanti kedatangan bakal penghuni syurga!

SUBHANALLAH! SUBHANALLAH!
Tak tau apa lagi nak cakap betapa Allah SWT telah pun meletakkan hamba-Nya ini di maqam tertinggi dan dimuliakan Tambahan pula, ianya sudah pun dipertontonkan pada umat Islam l ain , agar memahami dan menegerti bahawa inilah balasannya. Pada orang yang beramal soleh serta taat dan patuh pada perintah-Nya! Sesungguhnya Allah itu tidak memungkiri janji-Nya!

Seperti biasalah, ustaz M pasti tak akan puas hati kalau tak bertanya pada isteri yang dimuliakan Allah imam tersebut tentang apakah amalan si arwah pada masa hidup sehinggakan jenazahnya mendapat pengikhtirafan sebegitu rupa sejak dari alam dunia lagi.

Menurut kata isteri arwah imam tersebut, sepanjang dia hidup bersamalah, perkara yang dia perasan, amalan imam itu semasa hayatnya kalaulah ia boleh dijadikan ukuran, ialah arwah tidak pernah meninggalkan solat sunat Dhuha dan solat sunat Witir.

Inilah amalan istiqamahnya. Setiap malam, sebelum arwah menutup dairi kehidupannya hari itu dan tidur, pasti dia akan menunaikan solat witir. Setiap hari, sehinggalah ke pengakhiran hayatnya, ditambah pula oleh amalan-amalan l ain yang dilakukan sebagai seorang yang menjawat jawatan sebagai seorang imam untuk kawasan tersebut.

Wallahua’lam.
“Sempurnakanlah ajalku (ketika mati) dalam keadaan Islam” yang didoakan oleh Nabi Yusuf dalam Surah Yusuf, ayat 101 yang berikut:
“Wahai Tuhanku! Sesungguhnya Engkau telah mengurniakan daku sebahagian dari kekuasaan (pemerintahan) dan mengajarku sebahagian dari ilmu tafsiran mimpi. Wahai Tuhan yang menciptakan langit dan bumi Engkau Penguasa dan Pelindungku di dunia dan di akhirat; sempurnakanlah ajalku (ketika mati) dalam keadaan Islam, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh”.