Sunday, November 7, 2010

KELEBIHAN PUASA 9 ZULHIJJAH

Daripada Ibnu Abbas telah berkata :Sabda Rasulullah S.A.W yang artinya :Tiada daripada hari-hari untuk beramal soleh padanya yang mana lebih disukai oleh Allah daripada hari-hari ini iaitu hari sepuluh (sepuluh hari pertama Zulhijjah). Para sahabat bertanya : Wahai Rassulullah! dan tidak (amal) jihad pada jalan Allah?. Jawab baginda : Dan tidak jihad pada jalan Allah. Sabda baginda lagi : melainkan seorang lelaki yang keluar dengan dirinya sendiri dan hartanya maka dia tidak pulang daripadanya dengan sesuatu.


sbb tu pose, zikir, sedekah & ape2 je amal kebaikan di bln zulhijjah tentullah amat berkat. Ada pula hadis yg menyatakan puasa sehari daripadanya (zulhijjah) menyamai puasa setahun dan beramal padanya digandakan 700 kali ganda.

hadis ni rasanye dah diketahui umum sbb tu org suke pose sebelum hari raya aidiladha. puasa 9 zulhijjah dikenali sebagai puasa arafah bukan pose hari wukuf. seperti dlm hadis ni, fadhilatnya dihapuskan dosa thn sebelum & thn selepas kite pose. Tp para jemaah haji x disunatkan pose sbb wukuf.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Daripada Abi Qatadah r.a. ujurnya, Rasullullah s.a.w. telah ditanya oleh sahabat mengenai puasa hari 'Arafah, sabdanya bermaksud: "Ia menghapuskan dosa setahun yang lalu dan tahun-tahun kemudiannya." (Riwayatkan oleh Muslim dan al-Turmuzi)

Menerusi hadith daripada Abi Qatadah r.a. juga bahawa Rasullullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Puasa pada hari 'Arafah itu menghapuskan dosa dua tahun yang lalu dan tahun yang akan datanag." (Diriwayat oleh Muslim)

1 comment:

  1. Dari kawan utk semua kawan mengingati bulan zulhijjah

    ReplyDelete