Monday, May 10, 2010

MUTIARA IMAN: TIPS MENCAPAI KEMULIAAN


من كان يريد العزة فلله العزة جميعا

Firman ALLAH SWT : “ Barangsiapa yang mahukan kemuliaan, maka bagi ALLAH lah kemulian itu..” ( Surah Fatir : 10)

Ulasan Ayat :

1. Ayat di atas menerangkan tentang kemuliaan. Sesungguhnya kemuliaan adalah sifat ALLAH yang Maha Esa, dan ianya merupakan milik ALLAH.

2. Sebagai hamba kita juga boleh memiliki kemuliaan, namun kemuliaan kita selaku hamba bergantung kepada sejauhmana kita merendahkan diri kita terhadap ALLAH SWT, merasa diri hamba barulah kita akan dimuliakan ALLAH dan mendapat tempat dan kemuliaan di sisi makhlukNYA.

3. Kemuliaan terhasil setelah terbina amal dan takwa di dalam diri kita, dengan melaksanakan segala perintah ALLAH tanpa merasa jemu dan meninggalkan segala laranganNYA dengan penuh sabar.

4. Seseorang hamba tidak akan memperolehi kemuliaan jika terlibat dengan perkara dosa dan maksiat sekalipun memiliki pangkat dan darjat, sesungguhnya maksiat dan dosa adalah sebab kepada kehinaan. Kerana maksiat merupakan elemen yang meruntuhkan kemuliaan seseorang disisi ALLAH, apabila disisi ALLAH hina maka akan terhinalah dan hilanglah kehormatan seseorang itu dikalangan makhluknya.

5. Kita tidak perlu memberitahu atau menunjuk-nunjuk kebaikan, pangkat dan kehebatan kita kepada orang ramai, ini kerana kemuliaan diri kita akan semakin tinggi jika tinggi ketaatan, tawadu’, adab dan wara’ kita dengan ALLAH SWT.

6. Sesungguhnya orang yang tawadu’ dan merasa tidak ada apa-apa menjadikan dirinya diangkat tinggi sehingga sampai kepada tahap kemuliaan, sebaliknya orang yang merasa mulia diri dan memandang rendah terhadap orang lain akan dipandang hina dan rendah disisi manusia sekalipun zahirnya mulia. Berusahalah mendapatkan kemuliaan disisiNYA BUKAN disisi manusia.WALLAHU’ALAM

No comments:

Post a Comment